28

Tráviš veľa času na zariadeniach? Vyskúšaj digitálny detox

Tráviš veľa času na zariadeniach? Vyskúšaj digitálny detox

msg life Slovakia » Články » Lifestyle » Tráviš veľa času na zariadeniach? Vyskúšaj digitálny detox

23. 08. 2021

15 min. čítania

Namiesto toho, aby nám technológie pomáhali a uľahčovali nám každodenný život, tak nás ovládajú. Len si spomeň, kedy naposledy si vyšiel z domu bez svojho smartfónu. Alebo si bol nahnevaný, ak ti niekto neodpísal na správu do minúty. Alebo si nebodaj mal abstinenčné príznaky, keď sa ti pokazil počítač. Toto je len malá ukážka toho, ako nás technológie ovládajú. My v msg life Slovakia prichádzame denne do kontaktu s technológiami, a preto sme pre teba pripravili tipy, ako predísť digitálnej závislosti.

V dnešnej dobe sa, samozrejme, bez nich nedá existovať. Niektorí budú možno namietať, že je to možné. Určite sa však zhodneme, že život s technológiami je pohodlnejší. A najmä, nikto nechce byť za čudáka s tlačidlovým telefónom a bez televízora v obývačke. Dá sa používanie technológií obmedziť a kedy sa od nich stávame závislými?

Vieš, že…

V roku 2019 strávil v priemere každý z nás 6 hodín a 42 minút na internete počas jedného dňa.

Čo je digitálny detox

Pojem digitálny detox vznikol v súvislosti s nadmerným používaním mobilných zariadení, digitálnou závislosťou a stratou sebakontroly pri používaní moderných digitálnych technológií. Ide o cielené obmedzenie, no nie úplné vylúčenie interakcie so smartfónmi, tabletmi a laptopmi na určité časové obdobie. Jeho potrebu ešte viac zdôraznila nedávna celosvetová pandémia.

Existuje viacero možností digitálneho detoxu. Jedným z nich je úplná digitálna detoxikácia, teda úplné odstránenie technológií z každodenného života na určitý čas. Prístup na internet, počítač, smartfón a, áno, aj Netflix či televízne vysielanie. Tento spôsob detoxu rozhodne otestuje tvoj vzťah k moderným výdobytkom a digitálnemu obsahu.

Menej drastická možnosť je takzvaný periodický digitálny detox, ktorý funguje na podobnom princípe, avšak technológie odstrániš zo svojho života vo vyhradenej časti dňa alebo týždňa. Tento druh detoxu je vhodný pre tých, ktorí nepretržite používajú digitálne technológie vo svojich profesiách a chcú sa vyhnúť ich nadmernému používaniu aj v osobnom živote a voľnom čase.

Tretia možnosť je digitálny detox od sociálnych sietí, keď nemusíš nevyhnutne odstrániť všetky technológie, postačia sociálne médiá. Na začiatok je tento typ detoxu ideálny. Myslíš si, že sa ťa to netýka a že na sociálnych sieťach netráviš veľa času? Skús si jeden deň odsledovať, ako často otvoríš aplikácie sociálnych sietí aj keď vieš, že tam nič nové nenájdeš.

#msgtip

Smartfóny majú možnosť sledovania množstva času stráveného na zariadení. Takýmto spôsobom si vieš odsledovať dobu používania jednotlivých aplikácií.

Posledným typom je dovolenkový detox. Využi dovolenku ako priestor na prestávku od technológií a venuj sa iba sám sebe, rodine, spoznávaniu prírody či pamiatok. Dovolenkový detox je najlepšou voľbou pre ľudí, ktorí sa vo svojej práci bez digitálnych technológií nezaobídu. Tento spôsob má osvedčený aj naša HR manažérka Veronika, pričom denne trávi na mobile či iných zariadeniach maximálne hodinu. „Počas dovolenky telefón chytím do ruky až vo večerných hodinách, ale to len prezistím čo je nové a opäť ho odložím,“ prezradila nám.

Ďalšia kolegyňa Majka z HR tímu má zas skúsenosť s dlhodobým odstrihnutím sa od sveta technológií. „Minulé leto som bola mesiac bez používania technológií na turistike z Dukly na Devín. Prinieslo mi to pokoj a odstup od bežného života,“ povedala Majka. Tá okrem tohto typu detoxu telefón využíva minimálne, „Čas si vyplním inými aktivitami,“ tvrdí.

Aké sú riziká závislosti od technológií

Každý môže prepadnúť zlozvyku, ktorý po čase prerastie až do závislosti.  Niekto sa snaží prestať fajčiť, alebo má počas roka vyhradené obdobie, keď nepije alkohol. Podobne je to s technológiami. Povedal si si už niekedy po celom dni strávenom na zariadení, že na ďalší deň nechceš telefón a notebook ani vidieť? Takto digitálna závislosť začína a podobne ako iné závislosti, aj ona má rôzne formy. Podľa psychológov človek nemusí byť závislý len od samotného internetu, ale aj od konkrétnych aktivít či aplikácií. U niekoho má digitálna závislosť podobu nadmerného používania sociálnych sietí, u iného je to online gambling či chorobné nakupovanie.

Digitálne technológie sa stali súčasťou nášho života natoľko, že ich ani nevnímame ako hrozbu. Opak je však pravdou a medzi najbežnejšie negatívne dôsledky nadmerného používania technológií na človeka patria skreslené vnímanie reality, strata analytického myslenia, poruchy pamäte, menej fyzickej aktivity, strata fyzických interakcií.

Dôsledky závislosti na technológiách

Sociálne siete sú stále populárnejšie a najmä u mladých ľudí predstavujú hrozbu pri vnímaní reality. Počas používania sociálnych sietí dostáva náš mozog veľké množstvo podnetov, ktoré v ňom vyvolávajú príjemné pocity. Problém však môže nastať, keď sa človek vráti do offline sveta a všetko mu zrazu príde akési „nudné“.

Dôsledky nadmerného využívania týchto sietí môžu byť nasledovné:

  • negatívny vplyv na vzťahy s rodinou a priateľmi,
  • menej času na seba a voľnočasové aktivity,
  • riziko väčšej zraniteľnosti z dôvodu zdieľania často súkromného až intímneho obsahu,
  • problémy súvisiace s rozvojom vlastnej identity, najmä pri neschopnosti vyrovnať sa nadstaveným ideálom,
  • zmena hodnotového rebríčka,
  • strata kritického myslenia a s tým súvisiaca neschopnosť rozoznať dôveryhodné informácie od hoaxov.

Nadmerné používanie nielen sociálnych sietí, ale aj digitálnych technológii ako takých, môže mať aj oveľa závažnejší charakter. Negatívne môže totižto ovplyvniť aj naše duševné a fyzické zdravie. Pri digitálnej závislosti ti hrozia:

  • únava,
  • poškodenie zraku ako dôsledok pôsobenia modrého svetla,
  • možné psychické stavy od úzkosti až po depresie,
  • časté zmeny nálad a pocit osamelosti.

Si závislý na technológiách? Otestuj sa

Ak chceš vedieť, ako je to s tvojou digitálnou závislosťou, polož si nasledujúcich 5 otázok:

  1. Bývam často online aj po pracovnej dobe?
  2. Kontrolujem si správy a e-maily hneď po zobudení?
  3. Ťažko sa mi odkladá telefón z ruky, keď odo mňa niekto niečo chce?
  4. Beriem telefón všade so sebou? (áno, všade, aj na toaletu ☺)
  5. Trávim na telefóne viac ako hodinu denne?

Odpovedal si aspoň na tri z nich áno? Potom pravdepodobne trpíš digitálnou závislosťou a možno ti hrozí aj digitálna demencia. Ak nie, gratulujeme! Každopádne si určite prečítaj tipy, ako si môžeš dopriať aj ty digitálny detox.

Tipy na digitálny detox od našich kolegov

  • Vypni si upozornenia

Skontroluj si správy vtedy, keď máš na to čas, nie vtedy, keď ti to oznámi notifikácia. Obmedz počet upozornení len na tie, ktoré sú skutočne nevyhnutné, napríklad telefonické hovory, SMS správy a pracovné e-maily. „Vypla som si notifikácie a väčšinou mám telefón v tichom režime. Nerušia ma tak pípajúce správy,“ hovorí Zuzka, Office manažérka.

  • Buď offline aspoň hodinu pred spaním

Naše telo a spánok negatívne ovplyvňuje aj modré svetlo, ktoré vyžarujú obrazovky ale aj umelé osvetlenie. Minimálne hodinu pred spánkom odlož telefón, vypni televízor a prepni sa do offline sveta. Nájdeš si tak čas pre seba a zlepší sa ti spánok. „Každý večer po určitej hodine vypnem mobil a mám ho vypnutý až do rána. Zapnem ho až keď idem pracovať,“ prezradil Lukáš, Test manažér.

  • Odinštaluj si zbytočné aplikácie

Odstráň si z telefónu všetky zbytočné aplikácie a hry, ktoré pútajú tvoju pozornosť a nevyhnutne ich nepotrebuješ. Novinky na sociálnych sieťach si môžeš skontrolovať aj na počítači. Je to síce menej komfortné, ale presne v tom spočíva princíp – nekontrolovať ich tak často.

  • Užívaj si jedlo bez obrazoviek

Potreba neustále kontrolovať naše digitálne zariadenia, ktorá sa prejavuje scrollovaním obrazovky aj pri činnosti, akou je jedlo, sa označuje FOMO (Fear of missing out). Porozprávaj sa radšej cez obednú pauzu s kolegami, rodinou alebo sa na chvíľu venuj svojim záujmom. Dopraj oddych počas jedenia hlave aj očiam.

  • Dovolenkuj bez mobilu a notebooku

Vyskúšaj aj ty dovolenkový detox a užívaj si voľný čas úplne bez technológií. Mnohé lokality navyše ponúkajú komfort obmedzeného signálu. V niektorých wellness rezortoch majú dokonca priestory vybavené špeciálnymi medenými doskami, ktoré zaručujú, že hostia budú odpojení od wifi a mobilného signálu.

  • Nechaj si telefón doma

Na nákup do obchodu alebo na prechádzku so psom choď bez mobilu. Postupne tento čas predlžuj. Ak to nedokážeš, možno trpíš nomofóbiou – strachom ostať bez telefónu. Svoju dennú dávku digitálneho detoxu si vo voľnom čase dopraje aj náš kolega. „Po práci nemám vôbec potrebu zapínať napríklad počítač,“ hovorí Michal, softvérový developer.

  • Vyhraď si jeden celý deň bez technológií

Je veľa činností, ktoré môžeš bez technológií robiť. Ak musíš byť na telefóne pre prípad núdze, skús ho na tento deň vymeniť za klasický tlačidlový telefón. Nie je to síce žiadny luxus, ale telefonovať prostredníctvom neho dokážeš a aspoň nebudeš surfovať po internete. „Kontakt s technológiami minimalizujem, keď som na turistike, čiže aspoň jeden deň cez víkend.“, podelila sa o svoj tip Majka, HR manažérka.

  • Návrat ku klasike

Odborníci radia, že pri každej závislosti je kľúčové zmeniť spôsob života, teda návyky. Skús byť v určitých veciach old style a vráť sa do doby „predmobilovej“ . Natiahni si klasický budík, smartfón tak nebude to prvé, na čo +sa ráno pozrieš. Pri rannej káve, namiesto scrollovania obrazovky, čítaj klasické noviny alebo časopis.

Digitálny detox v msg life Slovakia

Úplne odstrániť digitálne technológie sa zdá byť v dnešnej dobe nereálne. Obmedziť ich bude vyžadovať pevnú vôľu a často aj sebazaprenie. Výsledok však bude stáť za to.

My to poznáme. Aj preto sme zariadili našim kolegom miestnosti, kde môžu na chvíľu vypnúť a odísť od obrazoviek počítača. Príkladom sú fitness centrum, oddychová zóna, stolný futbal či masáž. Takto prídu na iné myšlienky a načerpajú množstvo novej inšpirácie. Skús to aj ty a daj nám vedieť, ako sa ti darí v digitálnej detoxikácii.

 

23. 08. 2021

15 min. čítania

Kľúčové slová

Mohlo by ťa zaujímať

Podobné články

8 tipov od našich kolegov, ako na efektívny time manažment počas home office

8 min. čítania

Zdravé oči sú základ. Ako si udržať kvalitný zrak aj pri práci s počítačom?

8 min. čítania

Karpálny tunel, syndróm práce za počítačom. Ako mu predísť?

10 min. čítania