HR manažérka radí, ako uspieť na online pohovore

HR manažérka radí, ako uspieť na online pohovore

msg life Slovakia » Kariéra » HR manažérka radí, ako uspieť na online pohovore

11. 06. 2020

8 min. čítania

Pohovory sú stresujúcou záležitosťou pre väčšinu uchádzačov. Ak sa však záujemca o zamestnanie na stretnutie dobre pripraví, bude sa cítiť nielen istejšie, ale zvýšia sa aj jeho šance na úspech. Spísali sme preto desať rád, ktoré odporúča HR manažérka spoločnosti msg life Slovakia. Hoci sa mnohé pohovory pre mimoriadnu situáciu konajú dištančne, uchádzači by sa týchto rád mali držať aj pri online stretnutí.

Úprava životopisu

Predstavte si situáciu, kedy HR manažérovi prídu desiatky žiadostí o zamestnanie a on musí vybrať len niekoľko kandidátov, ktorých pozve na pohovor. Grafická úprava vášho životopisu síce nenapovie veľa o vašich skúsenostiach, minimálne však pritiahne pozornosť a vynikne z kopy ďalších životopisov. Pekný, hoci jednoduchý vzhľad navyše vypovedá aj o vašom zmysle pre detail. Zabúdať by sme nemali ani na správnu gramatiku či uvedenie všetkých potrebných údajov, ktoré spoločnosť vyžaduje. Vzhľadný a najmä správne napísaný životopis umocní záujem uchádzača o zamestnanie.

Odoslanie životopisu

Hoci personalisti v inzeráte uvedú presnú e-mailovú adresu, znenie predmetu či formát životopisu, uchádzači tieto údaje často prehliadajú a zasielajú svoje CV na rôzne informačné e-maily spoločnosti, zabudnú vyplniť predmet alebo zašlú informácie o sebe formou prezentácie. Vo všeobecnosti sa pre životopis odporúča používať formát PDF alebo Word, ktorý využíva takmer každá spoločnosť. Vyhnite sa tiež špeciálnym druhom písma, ktoré by sa personalistovi mohli zobraziť ako nečitateľné znaky.

Pravdivosť údajov

Mnohí HR manažéri sa stretávajú s tým, že až na pohovore odhalia reálne skúsenosti a vzdelanie uchádzača. Viacerí záujemcovia o prácu si v snahe uspieť zvýšia v životopise level jazykovej úrovne, alebo uvedú programy, s ktorými sa stretli len párkrát. Dlhoročný personalista podobné taktiky pozná, a preto si na ne dáva veľký pozor. Keď sa ukáže, že uchádzač v skutočnosti nedosahuje uvedenú úroveň, pôsobí to horšie, ako keby uviedol nižší level, no tvrdil by tak pravdu.

Zdvorilosť v komunikácii

Personalistom sa pri komunikácii s uchádzačmi o zamestnanie často stáva, že hoci majú o pozíciu vážny záujem, zabudnú odpísať na e-mail, nepotvrdia stretnutie, alebo nedodržiavajú základné pravidlá slušnej (e-mailovej) komunikácie. Správny e-mail by mal obsahovať oslovenie, štruktúrovanie textu a pozdrav aj s uvedením kontaktu. Zabúdať by sme nemali ani na prílohy. V prípade nedostupnosti je vhodné sa za neprítomnosť ospravedlniť a kontaktovať HR manažéra ihneď, ako to bude možné.

Dochvíľnosť na stretnutie

Dokonca aj v čase online pohovorov sa stáva, že uchádzači na stretnutie meškajú. Často sa na rozhovor pripoja neskoro, čo môže byť spôsobené nielen ich nedochvíľnosťou, ale aj technickými problémami. Rovnako, ako pri osobnom stretnutí, tak aj pri online pripojení je vhodné počítať s dostatočnou časovou rezervou, ktorá nám v prípade komplikácií s dopravou, internetovým pripojením, webkamerou či aplikáciou postačí na to, aby sme stretnutie stihli včas a nepôsobili nezdvorilo.

Online pohovor
Aj pri online pripojení je vhodné počítať s dostatočnou časovou rezervou.

Správne miesto

V prípade online pohovoru je dôležité zvoliť správne miesto, odkiaľ by uchádzač mohol pohodlne a v pokoji telefonovať. Niektorí záujemcovia si pre online stretnutie vyberajú rušné miesta, ako napríklad kaviareň či coworkingové priestory, aby vyšli z domáceho prostredia a pracovne sa naladili. Personalistka Veronika však upozorňuje, že podobný nápad môže viesť k veľkému hluku, rozptyľovaniu pozornosti okolo sediacimi či čašníkom, ale aj k zlému internetovému spojeniu, nakoľko nejde o overenú miestnosť. Lepšie je teda staviť na miesto, ktoré dobre poznáme, máme v ňom aj potrebné vybavenie a pokoj.

Online pracovný pohovor
Na online pohovor je lepšie zvoliť kľudné a nerušené miesto.

Vhodné oblečenie

Aj v prípade online pohovorov platí, že prvý dojem je dôležitý. Hoci mnohí uchádzači telefonujú priamo z domu, neznamená to, že by mali mať oblečené domáce oblečenie. Všeobecne sa odporúča prísť na pohovor oblečený slušne a čisto, no uchádzač to zase nemusí preháňať s etiketou. Nie je nutné mať oblečený priamo oblek, košeľa a vkusné nohavice či elegantné šaty však nikdy nič nepokazia. Hovorí sa, že šaty robia človeka a aj tu platí, že sa odev často odrazí aj na prejave či nálade uchádzača.

Pripravenosť kandidáta

Hoci personalisti k ponuke o prácu či priamo do e-mailu pripájajú aj základné informácie o spoločnosti alebo jej prezentáciu, viacerí uchádzači o miesto často spodnú časť inzerátu a prílohy prehliadnu. Veľakrát sa tak stane, že si zabudnú základné informácie o spoločnosti dohľadať sami a prídu na pohovor nepripravení. Je to znak nielen ich flegmatického prístupu, ale aj hlbšieho nezáujmu o pozíciu. Pre personalistu je takáto skúsenosť signálom, že na pozíciu by sa hodil niekto iný.

Vystupovanie uchádzača

Celkový obraz o kandidátovi netvorí iba jeho oblečenie a pripravenosť, ale aj vystupovanie či nálada. Ideálne je, ak záujemca o prácu príde pozitívne naladený, správa sa slušne, zdvorilo, má príjemné vystupovanie, neskáče do reči, odpovedá na otázky priamo a je reprezentatívny. Táto vlastnosť je obzvlášť dôležitá, ak sa uchádzate o pozíciu, kde je dôležité verejné vystupovanie. Na pohovore nikdy nezaškodí, ak kandidát zavtipkuje a odľahčí tak formálnu náladu. Aj pri vtipoch však treba zvoliť vhodnú mieru, situáciu a tému.

Pracovný pohovor z domu
Vystupovanie a nálada dotvárajú celkový obraz o kandidátovi.

Platové očakávania

Hoci podľa zákona musí každá pracovná ponuka obsahovať výšku mzdy, ktorou by malo byť dané miesto ohodnotené, často sa jedná iba o odhad či rozmedzie. Mnohé spoločnosti majú totiž pre každú pozíciu vyčlenené peniaze, no presnú sadzbu určujú v závislosti od skúseností a očakávaní kandidáta. Nie je preto neslušné baviť sa o tejto téme na pohovore, kandidát by sa však mal držať v uvedenom rozmedzí a zároveň by mali jeho očakávania zodpovedať aj jeho skúsenostiam.

Veríme, že ti naše tipy pomohli. Neváhaj, vyber si z aktuálnych pracovných ponúk a pridaj sa do nášho tímu.

Podobné články